Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tässä puhutaan nyt ehkä kuitenkin uudemmasta autosta kuin 1987. Mutta kymppigalluista yleensä puhutaan nyt jo sen ikäisinä malleina, että ehkä tämä aihe nyt kuitenkin sopii tänne. Voisin tietysti olla pajalla leipomassa kasaan omaa diesel-E14:ääni täällä kirjoittelun sijaan...
Eli asiaan!
Netin lonkeroista löytyi jonkin hämärän polun päästä tieto, että Uuden Seelannin MMC, sikäläinen Mitsubishi-tehdas, on värkännyt 1980-luvun lopulla täälläpäin E1X-sarjan Galantina tutuksi tulleesta autosta lähinnä paikallisille markkinoille tarkoitetun mallin nimeltä V3000! Autossa on mallimerkinnän mukaisesti kolmen litran V6, ilmeisesti 12-naulaisena versiona. Kaiketi sama pata, joka tuli täällä Sigmana tunnettuun autoon 1990-luvun alussa. Sama kone oli kaiketi myös tarjolla täälläkin Pajeroon.
Tuo V3000 tarkoitettiin kaiketi kilpailemaan australialaisperäisten Holdenien ym. kanssa Uuden Seelannin kotimarkkinoilla. Joidenkin juttujen mukaan sikäläisellä tehtaalla oli kaiketi valtuuksia tehdä lokalisoituja malleja, joita myytiin siis vain paikallisesti.
Galant (tai Sigma?) V3000:ssa on täkäläisesti tutuksi tulleen E1X:sarjalaisen kori, mutta nokkapalat näyttäisivät olevan E16:sta (täällä tyypillisesti 1989-mallinen Sapporo). Muuten autossa on kromia, plyysiä ja sähkövempeleitä vähintäänkin riittävästi.
Tässä yksi myynnissä oleva - huomaa kampi-ikkunat!
http://www.trademe.co.nz/Trade-Me-Motors/Cars/Mitsubishi/auction-334324523.htm
Tässä toinen:
http://www.trademe.co.nz/Trade-Me-Motors/Cars/Mitsubishi/V3000/auction-336788126.htm
Samaa perussuunnittelua olevaa autoa on tietysti myyty monilla eri markkina-alueilla sekä japanilaisen päätehtaan että alueellisten kokoonpanotehtaiden versioimana. Nimiä Magna ja Sigma tulee myös vastaan, kun aihetta penkoo. Jossakin yhteydessä vilahti myös mallimerkintä V3000 Super Saloon. (Kyllähän tälläisellä voisi tosiaan ajaa vaikka Saloon - ja vaikka tänne Lohjallekin ;D )
Ei tarvinne sanoa ääneen, että kuola valuu ja päässä surisee, kun noita kuvia katselee. Oikein hullun tuurilla tuollainen voisi olla päätynyt Venäjälle (jonne ostettiin Aasiasta paljon autoja Neuvostoliiton hajottua - Venäjällä näkee vieläkin melkoisen häiriintyneen näköisiä laitteita) tai Englantiin, jonne RHD-autoja on luonnostaankin tuotu, myös erikoisempia. Toisaalta voisi olla mahdollista saada katulaillisesti kilpiin tavallisesta Suomi-korista tehty V6, noita Sigman koneitahan alkaa nyt olla jo saatavilla harrastajaystävälliseen hintaan. Tottakai voi toki kysyä myös ääneen, mitä hemmetin järkeä on alkaa nikkaroimaan jostain 1980-luvun Galantista V6-versiota, kun 1990-luvun Sigmoja, 1990-luvun puolivälin Galanteista puhumattakaan, löytyy kutosina jo valmiina.
Mutta eipä näitä aina nyt ihan järjellä selitetäkään...
Eli asiaan!
Netin lonkeroista löytyi jonkin hämärän polun päästä tieto, että Uuden Seelannin MMC, sikäläinen Mitsubishi-tehdas, on värkännyt 1980-luvun lopulla täälläpäin E1X-sarjan Galantina tutuksi tulleesta autosta lähinnä paikallisille markkinoille tarkoitetun mallin nimeltä V3000! Autossa on mallimerkinnän mukaisesti kolmen litran V6, ilmeisesti 12-naulaisena versiona. Kaiketi sama pata, joka tuli täällä Sigmana tunnettuun autoon 1990-luvun alussa. Sama kone oli kaiketi myös tarjolla täälläkin Pajeroon.
Tuo V3000 tarkoitettiin kaiketi kilpailemaan australialaisperäisten Holdenien ym. kanssa Uuden Seelannin kotimarkkinoilla. Joidenkin juttujen mukaan sikäläisellä tehtaalla oli kaiketi valtuuksia tehdä lokalisoituja malleja, joita myytiin siis vain paikallisesti.
Galant (tai Sigma?) V3000:ssa on täkäläisesti tutuksi tulleen E1X:sarjalaisen kori, mutta nokkapalat näyttäisivät olevan E16:sta (täällä tyypillisesti 1989-mallinen Sapporo). Muuten autossa on kromia, plyysiä ja sähkövempeleitä vähintäänkin riittävästi.
Tässä yksi myynnissä oleva - huomaa kampi-ikkunat!
http://www.trademe.co.nz/Trade-Me-Motors/Cars/Mitsubishi/auction-334324523.htm
Tässä toinen:
http://www.trademe.co.nz/Trade-Me-Motors/Cars/Mitsubishi/V3000/auction-336788126.htm
Samaa perussuunnittelua olevaa autoa on tietysti myyty monilla eri markkina-alueilla sekä japanilaisen päätehtaan että alueellisten kokoonpanotehtaiden versioimana. Nimiä Magna ja Sigma tulee myös vastaan, kun aihetta penkoo. Jossakin yhteydessä vilahti myös mallimerkintä V3000 Super Saloon. (Kyllähän tälläisellä voisi tosiaan ajaa vaikka Saloon - ja vaikka tänne Lohjallekin ;D )
Ei tarvinne sanoa ääneen, että kuola valuu ja päässä surisee, kun noita kuvia katselee. Oikein hullun tuurilla tuollainen voisi olla päätynyt Venäjälle (jonne ostettiin Aasiasta paljon autoja Neuvostoliiton hajottua - Venäjällä näkee vieläkin melkoisen häiriintyneen näköisiä laitteita) tai Englantiin, jonne RHD-autoja on luonnostaankin tuotu, myös erikoisempia. Toisaalta voisi olla mahdollista saada katulaillisesti kilpiin tavallisesta Suomi-korista tehty V6, noita Sigman koneitahan alkaa nyt olla jo saatavilla harrastajaystävälliseen hintaan. Tottakai voi toki kysyä myös ääneen, mitä hemmetin järkeä on alkaa nikkaroimaan jostain 1980-luvun Galantista V6-versiota, kun 1990-luvun Sigmoja, 1990-luvun puolivälin Galanteista puhumattakaan, löytyy kutosina jo valmiina.
Mutta eipä näitä aina nyt ihan järjellä selitetäkään...